Иновативните устройства намаляват обема на кеновете и улесняват тяхното събиране в планината.
В знак на благодарност към хижите, които взеха активно участие във второто издание на кампанията „Пиринско Чисти планини“, „Карлсберг България“ инсталира специални преси за кенове на пет ключови локации в Пирин, с цел ефективно управление на отпадъците и дългосрочно намаляване на екологичния отпечатък върху планината.
Иновативните устройства се намират на територията на хижите Яворов, Бъндерица, Демяница, Беговица и на лифта до Безбог край хижа Гоце Делчев. Те дават възможност на посетителите и туристите да допринесат за чистотата на планината, като в същото време улесняват хижарите в процеса на събиране и транспортиране на отпадъци.
Всяка от инсталираните преси може да побере над 1000 пресовани кена, редуцирайки обема на един кен 4 пъти. Това значително намалява пространството, необходимо за съхранение на отпадъци, което е особено важно в труднодостъпни планински райони, където извозването на боклук изисква допълнителни усилия и ресурси. Пресите не се нуждаят от електрозахранване, което ги прави устойчиви и подходящи за използване в отдалечени местности.
Алуминиевите кенове са сред най-рециклираните опаковки в света. За разлика от много други материали, алуминият може да се рециклира неограничен брой пъти, без да губи свойствата си. В България предаването на кенове за рециклиране все още не е широко разпространена практика, но инициативата на „Карлсберг България“ цели да промени това и да вдъхнови повече хора да участват активно в опазването на природата.
Второто издание на кампанията „Пиринско Чисти планини“ постигна невероятни резултати. Над 3 000 доброволци от цялата страна се включиха в 10 акции за почистването на Пирин, като събраха повече от 2 тона боклук на 6 различни локации в планината. През 2024 г. кампанията отчете два пъти повече събрани отпадъци и тройно повече участници в сравнение с пилотното издание през 2023 г.
„Пиринско“ е водеща марка бира в България и е част от портфолиото на „Карлсберг България“. Създадена през 1971 г. в Благоевград, марката е неразривно свързана с планината и е носител на каузата за опазване на нейната красота. Ключов елемент от мисията на „Пиринско“ е насърчаването на екологичната отговорност чрез реализиране на общественозначими инициативи и подкрепа на дългосрочни проекти за устойчиво развитие на местната общност и туристическата инфраструктура, с цел осигуряване на по-чиста и красива среда за бъдещите поколения.