Позиция на Асоциация на операторите на ваучери за храна в България

Позиция на Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България относно твърдения в публичното пространство за възможно повишение на цените заради таксите за ваучерите за храна

В последните дни в публичното пространство се появиха твърдения, свързани с функционирането на дигиталните ваучери за храна. По този повод браншовата асоциация на операторите заявява своята ясна и категорична позиция.


Ваучерите за храна са важна социална придобивка и представляват добре изградена екосистема, която носи ползи както за служителите, така и за работодателите и търговците. Нещо повече, съществуването им води до повишаване на покупателната способност на работещите българи, които понасят основната тежест от инфлацията на храните през последните няколко години. През последните години необлагаемата сума на ваучерите за храна се увеличи до 200 лв. на месец на работещ тъкмо заради инфлационния натиск върху доходите на българите и желанието на работодателите да стимулират и подпомогнат своите служители.

Поради това будят недоумение твърденията от страна на Сдружението за модерна търговия, че ваучерите за храна са „проинфлационна мярка“ и техният размер трябва да бъде ограничен или даже те да бъдат премахнати от бюджета, а също и че могат да дебалансират пазара на търговия на дребно и веригите да увеличат цените на продуктите, заради таксите, които се плащат по тях. С това търговските вериги подлагат под съмнение една от основните социални мерки на държавата, насочена към работещите, от която се възползват 800 000 служители и хиляди работодатели. През последните 20 години тази система е доказала своят положителен ефект за увеличаване на доходите на работещите, но и за изсветляването им и за подобряване на събираемостта на данъците. Цените на артикулите нямат общо с операторите на ваучери за храна и това зависи изцяло от самите магазини. Квотата за ваучери за храна се определя всяка година в Държавния бюджет, който се гласува от Народното събрание и се одобрява от Съвета за тристранно сътрудничество.

Нещо повече, налице е изключително широка обществена подкрепа както по отношение на ваучерите за храна, така и по отношение на тяхната дигитализация – считано от 1 юли 2024, те се издават само на електронен носител. Скорошно проучване на един от членовете на Асоциацията на операторите на ваучери за храна сред над 6800 потребители и търговци, приемащи ваучери, показва следните резултати:

• 84% от служителите споделят, че ваучерите за храна увеличават покупателната им способност и ако не ги получават, това ще се отрази негативно на бюджета им и качеството на храната, която консумират.

• 96% от потребителите на ваучери за храна казват, че са напълно доволни от дигитализацията на продукта.

• 98% твърдят, че електронните ваучери за храна са по-лесни за използване, тъй като им спестяват време и им предоставят удобство и гъвкавост.

85% от търговците, приемащи ваучери за храна, одобряват тяхната дигитализация, защото сумата се осребрява на момента без забавяне (54%), спестяват време за броене и логистика (58%) и им помагат да привличат повече клиенти (48%).

Общият брой търговци, при които се използват ваучерите за храна се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията, като сред тях има изключително много ресторанти, заведения за хранене, малки магазини, бакалии и други.

Ваучери за храна са въведени в 16 държави-членки на ЕС, а социални ваучери, таргетирани към специфични нужди на потребителите, съществуват в над 45 държави по света. В повечето от тези страни дигиталните ваучери са реалност вече над 10 г., а самата система с ваучери за храна съществува вече повече от 60 г.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...

Leaders of Influence Awards 2024 са най-новото предизвикателство към бизнеса и лидерите на мнение у нас.Кандидатстването за Годишните награди започна, а официалната церемония по награждаване на призьорите във второто издание на...